Воскресенье, 05.05.2024, 16:24
Приветствую Вас Гость | RSS
Меню сайта
Мини-чат
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 26
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Главная » 2011 » Февраль » 10 » Алфавіт мови програмування. Величини та їх опис мовою програмування. Змінні та константи.
21:50
Алфавіт мови програмування. Величини та їх опис мовою програмування. Змінні та константи.

Мета уроку:
навчити використовувати на практиці здобуті знання, вміння і навички;
розвинути логічне мислення; дати учням поняття мови програмування, алфавіту мови програмування, поняття величин, змінних та констант; розвинути методи роботи з мовою програмування;
виховати любов до науки
Обладнання уроку:
Дошка, плакати (при необхідності – комп’ютер), конспект уроку.
Тип уроку: комбінований урок.
Вид уроку:вивчення нового матеріалу.
Планування уроку:
1. Організаційна частина (2 хв)
2. Пояснення нового матеріалу (25 хв)
3. Закріплення нового матеріалу (дати відповіді на запитання ) (15 хв)
4. Підведення підсумків і домашнє завдання(3 хв)

Хід уроку Зміст
[сховати]
1 Організаційна частина 2 Пояснення нового матеріалу. 2.1 Алфавіт мови програмування 2.2 Величини їх опис мовою програмування 2.3 Поняття змінної 3 Закріплення вивченого матеріалу 4 Підсумок уроку
Організаційна частина

Заходжу в клас. Вітаюся з учнями. Дозволяю їм сісти на свої місця. Запитую чергового – хто відсутній. Перевіряю готовність учнів до уроку.
– Сьогодні ми з вами будемо вивчати нову тему "Мова програмування”, а попрошу вас зосередитися на сьогоднішньому уроці. Пояснення нового матеріалу.
Алфавіт мови програмування

Будь-яка звичайна мова програмування складається із елементів складових букв, які складають алфавіт мови. Букви використовуються для побудови слів, слова складають речення, а речення утворюють будь-який тексти, романи…
Алфавіт мови – Слова – Речення – Текст.
В алгоритмічних мовах спостерігається аналогія тобто:
Алфавіт – Слова – Команди – Програма
Розглянемо алфавіт, слова і найпростіші команди мови програмування.
Алфавіт містить майже всі символи, що є на клавіатурі.
• латинські символи
• цифри від 0 до 9
• математичні символи
• розділові знаки та інше
Слова мови програмування поділяються на службові, імена користувача і стандартні імена.
Службові слова призначені для написання команд. Розглянемо деякі з основних службових слів мови Паскаль.
Варто зауважити те, що в програмах службові слова виділяються шрифтом. Величини їх опис мовою програмування

Складаючи програму, користувач описує різні об’єкти і надає їм імена на свій розсуд. Тут помітна аналогія з математикою, фізикою, де різні величини позначають різними буквами. Наприклад а, в, с – довжини сторін трикутника, h – висота, S – площа. В алгоритмічних мовах дані які містять в собі інформацію про висоту можна назвати різними способами. Придумуючи іменна, треба дотримуватись певних правил.
- Ім’я може складатися лише з латинських літер, цифр та символів.
- Цифра не може бути першим символом в імені.
- Літери можуть бути малими або великими.
- Пропуски і іменах не допускаються.
- Два різні об’єкти не можна позначати одними іменем.
Стандартні імена. Їх є декілька груп:
- Назви стандартних типів даних.
- Назви стандартних сталих.
- Назви стандартних функцій.
- Назви команд для введення і виведення. Поняття змінної

Центральним поняттям у програмуванні є поняття змінної.
Змінні призначенні для зберігання конкретних значень в операційній системі під час виконання програми.
Змінна може набувати різних значень. Фізичний зміст змінної: змінна –ділянка операційної системи, куди комп’ютер записує або звідки читає дані. Змінна характеризується іменем, значенням і обсягом у байтах. Значення змінній надають командою присвоєння яка має вигляд :=. Кількість потрібних змінних ті їхні імена визначає користувач під час складання алгоритму розв’язування задачі. У Паскалі є 4 стандартних типи: цілий, дійсний, булевий і символьний, які відповідають позначенню Integer, Real, Boolean, Char. Тип будь-якої змінної використовується у програмі, повинен бути явно визначений.
Як ви вже знаєте розділ опису змінних починається var і має вигляд:
Var <список імен змінних>:<тип>
Var i, a,m,r:snteger;
J, r:real;
D:char;
Цілий тип – змінні цілого типу можуть набувати лише цілих значень. До операндів цілого типу належать операції: +, -, *, /.
Дійсний тип - змінні цього типу можуть набувати як цілих та і значень з дробовою частиною. До дійсних операндів можна застосувати такі операції: +, -,* , / і в результаті одержимо значення дійсного типу.
Булевий тип – змінні набувають значення істиності або хибності. Слова є булевими константами. Булеві змінні як і інші змінні стандартного типу повинні бути описані в розділі описів змінних.
До булевих операндів застосовуються такі операції AND, OR, NOT. Проте кожен з цих типів даних в свою чергу ще поділяється – для більш точнішого заданя змінних.
Дані значення яких є цілі числа можуть належати, до таких типів як: word, byte, longbyte. Дані значення яких є дійсні числа можуть належати до таких типів: real.


Розв’язуючи будь-яку задачу, користувач має проаналізувати, скільки змінних треба використовувати і до якого типу їх віднести.
Змінні треба оголосити на початку програми у розділі оголошення змінних, який має такий загальний вигляд:
Var
<перший список імен змінних>:<назва типу>

<п-й список імен змінних>:<назва типу>
Давайте запишемо такий приклад:
Нехай у програмі з деякою назвою Name змінні набувають дійсних значень; - цілих і - текстових. Записати описову частину програми, тобто описати змінні програми.
Опис змінних даної задачі буде мати такий вигляд:
Program Name;
Var : integer;
: real;
: string;
Розв’язуючи задачу користувач має проаналізувати скільки змінних треба використати і до якого типу їх потрібно віднести. Під час оголошення змінних у пам’яті резервується потрібна кількість комірок для зберігання даних під час роботи програми. Наприклад.
Нехай у деякій задачі для позначення кількості учнів у класі вирішили використати величину з іменем п. Зрозуміло, що змінна п не може набувати дробового значення, вона належить до цілого типу, тому запишемо
Var n:integer;
Задача
Туристи придбали 5 квитків на потяг для дорослих за 18 грн 50 коп. кожний і 3 для дітей за 6 грн. 20 коп. Скласти програму для визначення суми. Яку треба заплатити і вивести на екран "Щасливої дороги”.
Program Suma;
Var :integer; , suma:real; p: string;
Begin
P:= "Щасливої дороги”;

suma:=
writeln (suma);
writeln (p);
end.
Розглянемо тепер константи. Вони відрізняються від вище розглянутих змінних тим, що значення констант фіксоване і можуть бути в виконанні програми. В розділі описів програми мають бути описані не тільки змінні а й константи. В найпростішому випадку пропонують слідуючий вид опису констант.
Const
V_1=val_1;
V_2=val_2;

V_n=val_n
Тут V_1…V_n – імена констант, val_1…val_n значення констант. Пізніше ви дізнаєтесь, що константи в Паскалі бувають двох типів – типізовані і нетипізовані. Закріплення вивченого матеріалу

1. З чого складається алфавіт мови програмування?
Алфавіт містить майже всі символи, що є на клавіатурі.
• латинські символи
• цифри від 0 до 9
• математичні символи
• розділові знаки та інше
2. Що може містити ім’я програми?
Ім’я програми може містити цифри, слова, окремі літери, крім тих які є зарезервованими словами в самій мові програмування.
3. В якому розділі записується опис змінних?
Змінні треба оголосити на початку програми у розділі оголошення змінних, який має такий загальний вигляд:
Var
<перший список імен змінних>:<назва типу>

<п-й список імен змінних>:<назва типу>
4. Що таке змінна і для чого вони призначені?
Змінні призначенні для зберігання конкретних значень в операційній системі під час виконання програми.
5. Що ви можете сказати про константи?
Вони відрізняються від вище розглянутих змінних тим, що значення констант фіксоване і можуть бути в виконанні програми. Підсумок уроку

Молодці, ви сьогодні дуже добре працювали на уроці, за це я виставлю вам позитивні оцінки у щоденники і у журнал. Можливо виникли якісь запитання до мене? (якщо є запитання, то відповідаю на них).
А тепер запишіть будь-ласка в щоденники домашнє завдання. Почитайте законспектований вами матеріал. Урок закінчено. До побачення.
Просмотров: 3286 | Добавил: Pashka2012 | Рейтинг: 0.0/0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Календарь
«  Февраль 2011  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28
Архив записей
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz